Skarbnica wiedzy na każdy temat.



Kulinarna szkoła jazdy – o czym pamiętać przy odżywianiu

Latem  organizm wymaga dostarczania wraz z pożywieniem większej ilości pokarmów o energii jin, czyli odświeżających i ochładzających.  Upał i silne pocenie szkodzą sercu, wyczerpując jego soki. Dlatego właściwe jest spożywanie lekkich zup krótko gotowanych tylko na wywarach warzywnych i dodawanie dopiero na końcu łyżki masła lub oleju tłoczonego na zimno. Nie należy też nadużywać soli, która zatrzymuje wodę w organizmie i nie jest wskazana w chorobach układu krążenia i nerek. Dania doprawiać można oryginalnym sosem sojowym shoyu (bez drożdży) oraz dużą ilością przypraw, np. estragon nadaje potrawom słony smak.

Podstawę naszego jadłospisu powinny stanowić warzywa i owoce oraz zboża, fasolki, oleje, kiełki, orzechy, nasiona i zioła. Jemy mniej białka pochodzenia zwierzęcego, które nadmiernie zakwasza nasz organizm. Objawy zakwaszenia to: uczucie stałego zmęczenia, bóle głowy, apatia, ziemista cera, zmiany skórne, zmarszczki, zaparcia i zaburzenia przemiany materii. W warzywach i owocach jest bogactwo witamin i związków mineralnych, które utrzymują równowagę kwasowo- zasadową w organizmie.

Owoce sezonowe najlepiej spożywać jako osobny posiłek. Można również w okresie lata pokusić się o jednodniowe posty owocowe, np. w każdy piątek przez cały dzień jadamy tylko świeże owoce.

Pamiętać musimy o tym, aby zachować umiar w spożywaniu produktów odświeżających. Ich nadmiar może spowodować wychłodzenie przewodu pokarmowego i nerek, które może objawiać się upośledzeniem trawienia i wydalania. Osoby wychłodzone, ze skłonnością do przeziębień powinny pozostać przy następujących metodach przygotowywania posiłków: blanszowanie, krótkie duszenie, gotowanie na parze, zupy.

Latem mamy również najlepszy dostęp do wspaniale przyswajalnego wapnia. Zielone liście kalafiora, brokuła, kalarepy, rzodkiewek, sałaty, ziół są jego najlepszym źródłem. W przyswajaniu wapnia przeszkadzają m.in. przetwory mleczne: mleko, sery, jogurty, lody; produkty wysokobiałkowe: mięso, drób, ryby; cukier, ziemniaki, pomidory, bakłażany, papryki, wino, ocet winny, cytryny (zwłaszcza w herbacie), pomarańcze, kawa, alkohol.
Odchudzający wywar z szypułek czereśni.
1 łyżkę świeżych ogonków czereśni zalać wrzątkiem i gotować 10 minut. Pić ½ szklanki 2 razy dziennie przez 2 tygodnie. Jeżeli korzystamy z suszonych szypułek, to wcześniej należy je na 12 h namoczyć. Napoju nie słodzimy.
Odwar z owoców agrestu przy przewlekłych zaparciach.
1 łyżka owoców agrestu zalewamy 1 szklanką wody i podgrzewać przez ½ h do temp. wrzątku.  Pijemy przed posiłkami lub godzinę po posiłku.

Zupa jarzynowa z ciecierzycą
Gotujemy do miękkości wcześniej namoczoną  ciecierzycę.  W garnku podsmażamy na oleju w kolejności: marchew, ziemniaki, dynię, pasternak, seler, pietruszką, brokuł, kalafior, por, cebulę – oczywiście możemy pominąć warzywo, którego nie posiadamy. Zalewamy je zimną wodą, dodajemy 4 cm wodorostu wakame  i gotujemy. Następnie solimy do smaku, dodajemy ugotowaną ciecierzycę i posypujemy natką pietruszki.

Pasta z nasion słonecznika do chleba
½ szklanki słonecznika gotujemy 10 minut i gorący miksujemy z 2-3 łyżkami ugotowanego ryżu. Następnie przyprawiamy czosnkiem, solą i koncentratem pomidorowym.

Smacznego
Anna Grzechowiak – dietetyk Szczecin – porady, dieta, wykłady i konsultacje dietetyczne.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.5/10 (2 votes cast)
Kulinarna szkoła jazdy - o czym pamiętać przy odżywianiu, 8.5 out of 10 based on 2 ratings

Zawarte tagi:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Choose a Rating

*

Read more:
Szybka pożyczka chwilówka bez zaświadczeń i do domu

Szybki kredyt bez wychodzenia z domu i zaświadczeń Instytucje oferujące szybkie kredyty bez zaświadczeń, w procesie udzielania finansowego wsparcia ograniczają...

Close